Currawinyaxx

2017-06-18
23:22:00

Kurs med John Ricketts

Kl 8 lastade jag och Ulrika Currawinya och sen åkte jag själv till Långskärs gård och lastade ut henne. Det gick bra att lasta ut, inga problem och hon var med mentalt hela tiden. Jag var så himla stolt. Sen in i gästboxen, hon var ensam i stallet, jag tänkte, hur ska det här bli nu då innan de andra hästarna kommer, men hon var inte alls stressad som jag trott. Hon åt hö, tittade ut i stallgången, på mig och var helt okej.

 

Vi började med teori där John berättade och svarde på frågor. Det var kul för det var mångasom ställde frågor till John så han fick svara på mycket och jag tror det hjältpe många.

 

Sen hade vi första praktiska delen med hästarna där vi gjorde ledövningar. John var också med och gjorde som han brukar med ex piskan. Currawinya var faktiskt bäst från marken då, hon vart inte stressad utan var soft och lyssnade på mig hela tiden. Men jag var inte säker på att jag gjorde rätt och frågade John, då vidade han mig hur jag skulle gå, jag har haft Currawinya lite för långt bakom mig i just ledövningarna. Så kunde träna lite extra på det.

 

Teori igen och ännu mer diskussion osv.

 

Sen ville jag att John skulle hjälpa mig att förberda Currawinya på att jag ska lasta henne själv. Jag fick först visa hur jag lastar men jag blev nervös och stressad så Currawinya ville ju inte gå in då för att jag ändrat mitt sätt att vara tror jag. Så John fick jobba henne och alla tittade på.

 

Efter det fick hon träna på att stå uppbunden vid staketet utan att slita sig och istället vara soft även om hon blev rädd när John använde mycket energi mot henne.

 

De andra hästarna fick fortsätta med ledövningarna. Jag tror de fick ut mycket av den här kursen med John. Det var intressant för mig oxå och kunna se John från marken med andra hästar.

 

Currawinya har bytt taktik mot mig nu, hon stänger av eller figthas, jag är van vid exposivitet och att hon vill springa, eller fightas men inte stänga av sådär. Så det blev svårt för mig när vi skulle lasta och åka hem. John var kvar så han kunde jobba Currawinya mer. Han visade hur jag skulle göra, att jag kan backa och gå fram, jag behöver inte flytta henne runt till sidan av transporten.

 

Sen åkte vi hem och jag lastade ut själv, det gick också bra. Så nu ska vi träna lite mer på just att gå in och ut ur transporten igen.

 

Jag är så glad att John är en del av vårt team! 👍🏻👏🏻⭐️

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: