Currawinyaxx

2016-02-22
20:34:05

1 år har gått med hovsprickor, nitar osv...


För mer än 1 år sen hade vi en annan hovslagare som är godkänd enligt jordburksverket... Men det slutade ändå med att Currawinya fick sprickor i sina hovar. Den 21/2-15 var Currawinya hallt och hoppade på tre ben. Jag glömmer aldrig mina tankar, jag såg en spricka och tänkte det måste vara den!
Ringde veterinär som kom ut, tog av Currawinya skon och då blev det bättre. Veterinär sa hovböld och den behandlingen sattes in. Men han tyckte ändå jag skulle ta ut min hovslagare. Den jag hadde då fick jag inte tag i, provade en annan hovslagare, det blev lite bättre men jag var fortfarande osäker och jag kände att det här måste en expert kolla på. Fick tips om amublerande veterinär med hovslagare men det gick inte, de hade slutat med ambulerande hovslagare från deras klinik. Så jag ringde Evidensias hovslagare och fick sen kontakt med Mikael. 
Han kom ut! Borrade upp hoven och satte in en nit och limmade ihop. Det verkade gå bra, men hoven fortsatte spricka. Då hade jag den andra hovslagaren. Men eftersom det fortfarande var osäkert så tog vi beslutet att åka upp till stömsholm.
Det blev en till nit och mer lim och gipsad hov.
Under hela den här perioden var Currawinya tvungen att stå i box på natten och vara i sjukhage på dagen.
Det här är inte vad man önskar sin häst, jag mådde så dåligt.
Jag och Mikael pratade mycket, han svarade på alla mina 1000 frågor. 
Sen sa vi att jag måste hitta en hovslagare som är van vid fullblod och som kan korta hennes tå på rätt sätt.
Sagt och gjort! Letade faktiskt med hjälp av facebook och andra personers rekomendationer. Hittade en tjej som är hovslagare! Hennes fullblodstos avkomma hade fått bockhov och hon skulle se om hon hade möjlighet att hjälpa oss. Sen fick jag ett sms några dagar senare:

Obeskrivlig lycka!
Hon får oxå svara på mina 1000 frågor om varför det är så eller si eller hur då osv.

Nu har vi tagit bort 1 av 2 nitar för nån månader sen.
På fredag är det dax att ta ut 2a niten.


Jag håller tummarna att hennes hovar fortsätter såhär för då kommer dem vara så fina.

Det är verkligen viktigt att man har rätt hovslagare till sin häst så det inte blir fel.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: