Currawinyaxx

2019-08-09
22:09:01

Återbesök 9/8-19

Idag var det ju dax för återbesöket som jag först hade hoppats på skulle bli en friskförklaring men det insåg jag efter skoningen att så blir det inte.
Jag tyckte nämligen hon var halt på v.f och lite gallig nedtill på knät.

Kl 9 åkte vi och jag lastade Currawinya själv den här gången oxå men det var inte lika lätt som förra för jag hade glömt att ta av den högra bommen och då blev det först stopp påväg in eftersom jag inte bara  kunde gå rakt in. Sen tror jag att jag inte ställde henne längst fram i transporten för när jag skulle stänga bommen bakom henne kom jag åt henne en del på rumpan och då missförstådde hon mig och började backa ut 🤪 men inge ryck lixom utan mera "jaha" ska jag backa nu eller. Men sen var hon snabb in igen 👏🏻

Sen åkte vi och det gick smidigt som vanligt och hon står jättebra och snällt där inne.

Vi var nog framme vid Solvalla Hästsjukhus redan 09:36 så jag tog det lugnt med henne och plockade  ihop våra grejer sen gick vi sista biten mot kliniken kl 09:45

Vi fick komma in direkt.

Hältutredning först och jag fick berätta vad jag sett sen sist. Jag sa att jag tror hon är halt på v.f nu oxå. Men vid första uppspringen såg man bara hälta på h.f
Men efter böjprov på v.f såg man även hältan där.

Så redan då bestämdes det att hon ska behandlas i båda knäna igen.

Sen lite mer låga böjprov och h.f knä igen.

Sen ville veterinären lägga en bedövning på hovleden. Så han hann bara sätta in kanylen sen gick det MAX 2 sekunder sen fick Currawinya nån konstig reaktion och ramlade ner på knä med frambenen. De bara drogs in bakåt. 😬😳 veterinären fick henne på sig och blev lite träffad över ögonbrynet! Så då fick vi lägga en odinarie istället och bedöva från kotan nedåt.
Men hon var forftarande halt efter det.
Sista bedövningen blev i h.f knät och då hörde jag tom att hon travade mycket bättre.

Sen röntgade vi hennes knän igen för att se ifall det blivit nån förändring eller så men som tur är så har hon inga förändringar eller nått i knäna 🤩🙏🏻

Så nu är hon behandlad i alla lederna i h.f knä och men mellersta och nedre i v.f knä. Vi behövde inte göra om nått i kotan på h.b

Mellan att vi sprang, väntade på bedövning osv så fanns det en tillgänglig box för Currawinya att stå i. Men fy vad arg hon blev på mig när jag tog in henne där. Hela hennes kroppspråk ändrades. Kände mig nästan lite taskig som ställt in henne där. Men hur ska jag annars kunna gå på toa osv. Jag var ju ensam med henne där idag. Så hon får väl vara hur sur hon vill mot mig. Det var inte alls lika länge vi var på kliniken idag. Men hon hade inte alls lika mycket tålamod 🤪 Hon visar verkligen vad hon tycker och tänker om allting haha.

Sen när vi skulle åka hem kom det ju världens regnskur o hon ville inte gå in i transporten först så vi stod där utanför i spöregn ett tag! Jag blev jätteblöt men tillslut fick jag in henne och vi kunde köra tillbaka hemåt! Hon stod lika bra som på ditvägen. Men jag får nog börja träna att åka o lasta ur o in på olika ställen så hon slutar med att krångla varje gång man ska hem. För det är inte kul! Hon är ju inte lika explosiv som för några år sen men det är ändå jobbigt för mig när det krånglar.

Vi gjorde en sjukhage utanför stallet. Currawinya ser Yatzy och Mumin och får sällskap av nån av deras andra hästar i hagen brevid 🤩. Eftersom hon fått ganska mycket kortison nu så får hon gå i sjukhage i 10 dagar. Det finns risk för fång om man skulle släppa ut på bete för tidigt.

Såg oxå idag att den där äckliga springmasken är tillbaka så fick avmaskningsmedel igen och eftersom hon är svår att spruta i munnen med sånt hon tycker är äckligt så fick det bli fest med skogsholmslimpa haha 😂 nästan en hel limpa gick åt för att hon skulle få i sig allt. OBS bara när hon ska avmaskas får hon sådär mycket!! Annars är det bara pappa som kommer med några skivor ibland 🤪
Här är de små söta Trollen:
😍😍
(null)
💖

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: