Currawinyaxx

2018-05-20
18:51:44

Maj 2018

Äntligen är sommaren här!

Vi har varit i Enköping och tränat terräng för första gången. Det är en bra bana där man kan rida på olika nivå.
Däremot blev det lite knas med lastningen så Currawinya skadade sig lite o vi fick ta en vecka efter för o läka lite. Det var inget allvarligt som tur är men det såg inte så bra ut med svullet öga så avbokade alla träningar osv.
Därför blev det så att vi inte var med på programträningen eller på tävlingen idag när vi skulle ridit LB:1 programmet.

Däremot har vi börjat hoppträna för Hanna Bratt. Svårt men kul! Currawinya behöver bygga upp styrka och kondition i hoppningen så att hon orkar. Hon protesterar en hel del när hon blir trött. Vi behöver också vara hos Hanna och träna några gånger så Currawinya blir van med miljön.

Vi har också tränat för Saga på deras vall ❤️ det är så himla kul. Det gick lite sämre den här gången än sist. Currawinya protesterar en hel del men hon avslutade att hoppa tre stockar jättebra utan protest eller nått så efter det skrittade jag av henne och sen fick hon en dusch.

I lördags hjälpte Ulrika mig att hoppa lite på vallen med vanliga hinder på volt. Jag behöver tänka på att min höft ska framåt och axlarna bakåt då blir galoppen och sprången bättre.

Jag har på senaste känt att jag har gått tillbaka på en del sätt iomed hoppningen o protesterna där men samtidigt har Currawinya gått framåt massor i sin utveckling, avmaskningen gick väldigt bra sist, att ta spruta för lugnande när tandläkaren var ute gick mkt bättre än förr och när jag sprayar flugspray står hon typ helt still. Allt det här har ju varit en "kamp" innan. Det känns som att det är jag som behöver bli bättre på vissa saker nu för att kunna hänga med i Currawinya utveckling. Jag ska kämpa på! Det är roligt också att ha saker att utvecklas med. Det kommer bli kul sen när jag kan kolla tillbaka på det här o känna att jag gör rätt nu.

Idag tog jag o pappa fram transporten och jag lasttränade Currawinya i min transport, hon var lite misstänksam o försökte göra som när vi skulle åka från träningen i Enköping men jag lyckades flytta undan henne som jag ville genom att hon flyttar sig bort från mig, backar och korsar bakbenen lite och sen blev hon lite rädd där inne så hon backade ut men hon fick gå in igen men då stoppade jag henne påväg in o bad henne lyssna och vara lugn och sen ta några steg till och så kunde vi fortsätta att träna och när hon var lugn så fick hon beröm och backa ut. Sen tog vi en härlig ridtur och jag red barbacka. Pappa följde med som sällskap 👍🏻
(null)

(null)

Det är så härligt nu med värmen och alla blommor.

Hästarna går ute på nätterna nu men är inne på dagen 👌🏻 tycker det är jättebra att vi gör såhär.

Vi fortsätter träna dressyr 1 gång i veckan och tömkörning 1 gång i veckan. Currawinya har blivit ännu mer stadig och hennes trav har utvecklats väldigt mycket.
(null)

Nästa helg ska jag och Currawinya åka på en fälttävlanskortkurs på Åby Terrängbana. Om vi inte lyckas ta fälttävlankortet då, så har vi iaf varit och tränat igen. Det ska bli superkul och vi kommer hyra en box och rum för övernattning i närheten.

Så det blir inga dressyrtävlingar i maj som planen var förut men det kommer sen. Ska bara hitta tävlingar som passar lite längre fram.

Vårt upplägg nästa vecka:
Må: Dressyr
Ti: Rida ut med Alexandra
Ons: Hoppträning
Tors: Currawinya får ev en vilodag i hagen eller ut o skritta.
Fre: Sussi W övning
Lör: Terrängkurs
Sön: Terrängkurs
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: