Currawinyaxx

2017-05-02
12:34:49

Träning med John Ricketts

1a maj bjöd oss på riktigt härligt väder och vi hade träning med John Ricketts på Långskärs ridbana, tack så mycket för att vi kunde vara där. Det är så fint där med vattnet som man kan se från ridbanans ena kortsida. 


John började med att arbeta henne på volt på olika sätt för att kolla att hon lyssnar och gör som han ber henne. Flytta höft, bog, backa, sidepass, träna med pressening över huvudet för att inte vara rädd när hon inte ser omgivningen osv.

Hon var mycket mer avslappad i kroppen och blicken var mjukare än de andra gångerna John kommit och man såg att han verkligen nådde in till henne mentalt. John har hjälpt oss i 5 år nu.

Det som var jobbigast för henne var när hon inte kunde se eller hålla koll på omgivningen, när presseningen var över båda ögonen men efter lite träning så gick det bra.

Jag tog ut John för att jag vart orolig för att hon ska få panik igen om jag lasttränar själv igen. Men hon var jättelugn i transporten, lugnast där inne faktiskt.

Jag fick oxå gå med henne in och det var bara rakt på in, utan några problem. Hon hade inte brottom ut heller.

Så nu när jag köpt en egen transport ska jag börja lastträna flera dagar i veckan och åka och göra roliga saker med henne. Är tacksam över att John kan ta de svåraste bitarna så att man känner att det är okej att fortsätta träna själv.


Ser fram emot sommaren och vad vi ska hitta på. Jag ska ta fälttävlanskortet i år!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: