Currawinyaxx

2016-05-05
19:40:00

Träning med John Ricketts

Äntligen fick jag möjligheten att ta ut John Ricketts till stallet. Lastträning och trygghetsträning. Spännande! Jag tycker ju Currawinya känns så trygg här. Det kommer gå toppen och lastningen kommer inte bli några problem trodde jag..
 
Först fick jag visa hur jag lastar henne och vad som händer osv.. Sen tog John över och arbetade henne med hjälp av olika material. Såg när John arbetade henne att hon letar efter en "utväg" eftersom hon lätt blir distraherad, slåss eller stänger av. Johns arbete gjorde att hon tillslut efter ett tag, stannar hon upp istället och tänker och försöker förstå och lyssnar. Det är härligt att se att hon lär sig snabbt.
 
Här kommer lite bilder som visar lite hur han arbetar. Läs här om Johns filosofi 
Alla bilder är tagna av Matilda Oloffson. 
 
Belöning, klapp i pannan, stå stilla och ta in det som man precis lärt sig.
 
Pressening för förberedelse för lastning.
 
 
 
 
 
 
Bollövningar
 
Otroligt fina bilder där jag kan se att hon slappar av och väljer att stanna och lyssna och försöka förstå. Men med facit i hand så känns det som att jag bara har haft tur nu sen jag flyttade henne till Högby, att hon håller sig i skinnet, hon skulle lika gärna kunna hitta på vadsomhelst, det blir så tydligt när John är här. Jag har upplevt henne som trygg, iaf tryggare än där vi stod förut. Så det känns som jag tagit ett steg framåt, men ändå massa bakåt, för att man kommer till insikt. Men om jag är så konsekvent med mina regler som jag kan efter john tränat henne så löser det här sig.
 
Själva lastträningen är inte klar ännu, hon gick in men hon är rädd och John sa att det här räcker för idag och då hade hon klarat att gå in och ut lugnt flera gånger fast hon är rädd.
 
Så vi måste börja med grunderna först. Så jag har fått läxa nu med ledövningar. 10 min i varje varv. Gå och stanna och hon ska vara vid min axel, sen flytta bogarna och höfterna och hon ska korsa sina ben när jag ber henne om att vända etc.
 
Min tanke är, om det går att få ut John igen till oss om ca 1,5 månad.
 
 
 
 
 
Jag älskar den här hästen och jag kommar aldrig ge upp.
Jag vill bara tacka henne för att hon gör mig så mycket starkare.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: